Velkommen til strykeseksjonen

Ved Sandnes kulturskole er det et godt og aktivt strykermiljø.
Det gis undervisningstilbud på både fiolin, bratsj, cello, kontrabass og hardingfele.

Strykeinstrumentene blir brukt i nær sagt alle musikksjangre: Klassisk musikk, folkemusikk, jazz, pop, rock med mer.
De brukes som soloinstrumenter, men er også typiske "sosiale" instrumenter, som brukes i orkestre, grupper og band, og ulike kammermusikkbesetninger.
Det finnes veldig mye flott og variert repertoar for strykeinstrumenter på alle nivåer.

Når du begynner å spille et strykeinstrument får du time alene eller i gruppe.

Samspill er en del av undervisningen og du får tidlig spille i orkester. Dette er obligatorisk for alle.

De ulike instrumentene finnes i flere størrelser. Du kan få leie instrument på kulturskolen.
Noter og tilbehør må elevene kjøpe selv.

Nedre aldersgrense for å søke:

Fiolin:  fra 1. klasse
Bratsj: fra 1. klasse
Cello:  fra 1. klasse
Kontrabass: fra 4. klasse
Hardingfele: fra 3. klasse

Lærere:

Fiolin / bratsj: Ulvi Hasanli, Marianne Hatleskog Munthe-Kaas,
Sindre Lyslo, Kjersti Nilsen, Malgorzata Ofstad, Ragnar Heier Hovd, Anna Cecilia Johansson, Mathilde Natlandsmyr, Renate Engevold, Magnhild S. Torvanger.

Cello: Petro Sokach, Olav Stener Olsen

Kontrabass: Oscar Alvestad Harboe

Hardingfele: For tiden har vi ikke lærer på hardingfele