Lokal fagplan for
Sandnes kulturskole
Visuell kunstfag
Kvalitet og Glede
Visjon
En modig kulturskole i et sunt miljø preget av romslighet.
Målsetting
Sandnes kulturskole er kommunens senter for estetisk undervisning, aktivitet og opplevelse for barn og unge og et faglig ressurssenter for kulturlivet i Sandnes. Skolen skal gi et tilbud til alle barn og unge som ønsker det. Skolens arbeid skal være preget av kvalitet og glede.
Kvalitet i Sandnes kulturskole
Med kvalitet mener vi kulturskolens evne til å tilfredstille elever og foresattes krav og forventninger.
Forventninger og krav må sees i forhold til våre styringsdokumenter; Serviceerklæring, pedagogisk plattform, Rammeplan/ Fagplan og Utviklingsplan.
Visuell kunst i Sandnes kulturskole
Sandnes kulturskoles visuelle kunstfagopplæring foregår i grupper. Opplæringen skal være ut fra elevens alder, nivå og forutsetning, med fokus på kvalitet, mestring og utrykksglede.
Beskrivelse av faget visuell kunstfag
Innføring i kunstneriske virkemidler som materialer og teknikker med fokus på fantasi og kreativitet. I arbeidet med visuell kunst skal elevene utvikle sin uttrykksevne og formsans gjennom å oppleve gleden av å skape og mestre.
Læringsmål og utviklingsmål
Læringsmålene som er tilpasset den enkelte gruppe ut fra alder, nivå, forutsetninger og ambisjoner, settes opp i dialog med lærerne i en Utviklingsplan. Denne skrives hvert år og blir sendt til foresatte på mail.
Innhold:
Visuell kunst spenner over en rekke ulike tema, arbeidsområder, fagfelt og fag. Innholdet i undervisningen hentes fra hele dette brede feltet og organiseres på mange forskjellige måter. Vår hovedvekt er på varierende metoder i tegning, maling og tredimensjonal form. Eksperimentering med materialer og uttrykk.
Skape - modellere, imitere, tolke, fabulere, redesigne.
Formidle - bidra på å formidle utstilling
Reflektere - analysere når oppgaven tilsier det.
Sanse - taktile erfaringer, finne et personlig uttrykk,
Observere - visuell erfaring
Arbeidsformer:
I det utforskende og skapende arbeidet benyttes både lærerstyrt undervisning, veiledning, selvstendig arbeid, elevsamarbeid og prosjektarbeid. Arbeidsformene er allsidige og lekne, men også disiplinerte og målrettet.
Undervisning foregår i grupper med individuell veiledning.
Evalueringsmetoder:
I visuell kunst er prosessen vel så viktig som resultatet. Vilje og evne til utprøving, til å gå i dybden og være åpen for ny kunnskap er viktig. Elevene i visuell kunst vurderes på grunnlag av egne uttrykk og evne til å formidle sine ideer basert på lærte teknikker. Sentralt i vurdering står samtalen rundt elevens arbeid underveis i prosessene.
Evaluering av utvikingsplanen gjøres sammen med elevgruppen mot slutten av skoleåret. Evalueringen sendes foresatte på mail.